Na rozdíl od minulých let nepřináší nový katalog HOKA ONE ONE Jaro 2016 žádnou převratnou novinku v sekci trailových běžeckých bot.
Zato se zde vykrystalizovala nabídka čtyř modelů, které podle mého názoru vykryjí požadavky většiny běžců na různých distancích v terénu a v horách, kteří preferují tuto značku.
Jedná se o modely Challenger 2 ATR, Stinson 3 ATR, Mafate Speed a Speedgoat
Zatímco u prvých dvou modelů se již v názvu objevuje číslice naznačující inovovanou verzi, u dalších dvou tato chybí přesto, že drobné rozdíly ve specifikaci mezi rokem 2015 a 2016 najdeme.
Podívejme se na rozdíly podrobněji
STINSON ATR / STINSON 3 ATR
Zvýšil se drop z 6mm na 6,5mm
Změnila se specifikace tlumení uvnitř boty.
2015 Insole:
– 4 mm molded EVA
– 2 mm Ortholite, breathable, anti-bacterial and anti-odour
2016 Insole:
– 5mm forefoot – 7mm heel Ortholine
– svršek má použitý nový pevnější a odolnější materiál především v namáhání ohybem
– vnitřní přepracované polstrování – pocitově velmi komfortní
– nová podrážka s novým vzorkem gripu
– polstrovaný jazyk
I když hmotnosti v katalogu 2015 jsou uváděny pro 8,5USM a v 2016 pro 9USM, asi se mírně zvýšila hmotnost boty právě použitým polstrováním a tlumením vnitřku boty na 345g/9USM.
Tradiční vázání pak nahradilo dříve používaný quick lace systém a zdá se, že k tradičním tkaničkám přechází HOKA ONE ONE obecně. V katalogu pro rok 2016 již není quick lace systém ani u jinak neupravených modelů. Toto je jistě otázkou subjektivních preferencí. Mně quick lace systém vyhovoval pro snadnost přenastavení utažení bot i během závodu. A pokud jsem měl v pinglu náhradní tkaničku pro případ poruchy nebo přetržení původní, bylo vše naprosto v pořádku.
Od této boty se nedá čekat, že bude určena pro krátké a rychlé závody, nebo rychlé tempové tréninky. Na to máme jiné. Ale podle mého osobního názoru jsou boty řady Stinson dlouhodobě ty absolutně nejpohodlnější z celého trailového sortimentu HOKA ONE ONE. Neznám botu, která by na dlouhých ultra víc ušetřila nohy.
Podobně jako další boty ze skupiny ATR pak STINSON 3 ATR mají nižší a ne tak agresivní grip, jako jiné modely. To z nich dělá velmi univerzální boty použitelné i pro ultra, kde je převaha velmi tvrdého podkladu nebo i větší podíl asfaltu. Pochopitelně nižší a málo agresivní grip není nejlepší do bahnitého terénu.
Challeger ATR / Challenger 2 ATR
U modelu Challenger 2 ATR si lze oproti staršímu modelu všimnout změny v konstrukci svršku, kde zpevňující prvky na nártu boty jsou pevně kotveny přímo do mezipodešve. To může mít vliv na ještě lepší stabilitu boty než dříve. Větší pevnost je pak především ve středu boty. Došlo k rozšíření prostoru v patě boty a zvýšení ochrany předku boty. Na svršek je použit nový materiál a vypadá, že by měl mít větší odolnost a tedy i životnost.
Modely Challenger vycházejí z výborně navrženého kopyta velmi lehkého silničního modelu Clifton. Hlavní rozdíl je pak prakticky jen v posílení svršku do náročnějšího prostředí terénu a jiné, terénní podrážky. Podobně jako u předchozího modelu Stinson 3 ATR, i zde se jedná o poměrně univerzální podrážku vhodnou do nejrůznějšího prostředí s horšími vlastnostmi v blátě a bahně. Naopak na kamenech a skále drží boty výborně.
Nízká hmotnost boty a její geometrie umožňuje boty použít pro rychlé a krátké závody, rychlé tréninky, všude tam, kde běžec požaduje dobrou dynamiku boty.
Velmi dobré tlumení typické pro boty HOKA ONE ONE však umožní boty s výhodou použít i pro ultra vzdálenosti. S oblibou je používáme já i Anka.
Při zachování stejného stupně tlumení se u modelu pro rok 2016 mírně snížil profil mezipodešve, když vpředu je nyní 24mm místo předchozích 26mm a vzadu 28,5mm místo 31mm. Snížil se tak i o 0,5mm drop boty z 5mm na 4,5mm. Hmotnost boty je uváděna 269g/9USM.
Shrnutí rozdílů v bodech:
– svršek má nový prodyšný materiál, který je nyní používaný na většině modelů
– syntetické zpevňující pásky
– nově mají boty polstrovaný jazyk
– bota je postavená na stejném kopytu jako Clifton 2 a tudíž jsou o něco užší v přední části než předchůdce
– pata má plastové zpevnění
– spodek podrážky je stejný
– celkově se bota zdá malinko tužší, pravděpodobně zpevněním boty přes nárt, které napomáhá vyšší stabilitě boty
SPEEDGOAT
Novinka loňského roku a podle mého subjektivního názoru možná doposud nejlepší bota od HOKA ONE ONE pro trail a skyrunning pokračuje v roce 2016 beze změn a myslím, že to je dobře. Někdy není optimální měnit něco, co se opravdu povedlo. A to je případ právě této boty.
Tato velmi lehká trailová bota s hrubším a agresivnějším gripem vyhoví prakticky pro všechny podmínky běhání v horách a těžším terénu. Podrážka z materiálu Vibram® drží velmi dobře na prakticky jakémkoli povrchu včetně mokrých kamenů. Svršek boty je velmi vzdušný a přesto pevný. Pro ještě vyšší komfort je konstrukce svršku bezešvá z velmi pevné síťoviny. Zpevňující prvky mezi dírkami pro tkaničky a mezipodešví integrované do tkaniny svršku dodávají botě výbornou stabilitu. Bota má vyváženou dynamiku, která umožňuje rychlý běh. Zároveň bota nabízí výborný komfort tlumení pomocí materiálu IMEVA v mezipodešvi, která je vpředu vysoká 28,5mm a vzadu 33,5mm. Drop je tak pro mnoho běžců optimálních 5mm.
Vázání u SPEEDGOAT je od počátku tradiční, není tedy třeba si zvykat na cokoli nového, pokud přecházíte od jiné značky nepoužívající nějaký speciální systém vázání. Hmotnost boty se uvádí 275g/9USM.
Pokud hledáte špičkovou závodní botu do hor, v SPEEDGOAT ji můžete najít.
MAFATE SPEED
Model 2016 se na první pohled od loňského moc neliší. Vizuálně skoro vůbec.
Přesto zde pár rozdílů najdeme. Podle údajů z katalogu se změnil charakter „kolébky“ typické pro HOKA ONE ONE boty a letošní model by měl umožňovat rychlejší a snazší přechod k odrazu ze špičky. Profil boty se o milimetr snížil, když mezipodešev pro rok 2016 je vpředu 31mm, vzadu 35mm a drop tedy 4mm.
Svršek boty se nezdá, že by doznal nějakých výrazných změn. Stále je zde dvojvrstvá, pevná a odolná konstrukce s bezešvými integrovanými vyztužujícími prvky vázanými k mezipodešvi a zesílenou podporou paty. Je ale pravděpodobně použit nový odolnější materiál.
Přítomnost vyššího stupně tlumení i větší předpokládaná odolnost svršku se pochopitelně projeví na hmotnosti a ta je tedy uváděna 322g/9USM. Přesto se jedná pocitově o botu se stále velmi příjemnou hmotností. Na dlouhé ultra závody, kde se dá předpokládat i kluzký terén, kde závodník bude potřebovat oporu v 5mm agresivnějším gripu jsou to velmi vhodné boty.
Porovnání bot HOKA ONE ONE a osobní názor na ně je podpořen mým používáním bot této značky od začátku roku 2013. V současné době se mi v botníku v různém stavu použití a někdy i ve více párech vyskytují následující modely: Rapa Nui, Stinson Trail, Stinson ATR, Mafate 3, Mafate Speed, Challenger ATR, Speedgoat a TOR LEATHER LOW.
Dále já i Anka pro závody v současné době používáme pingly HOKA ONE ONE Evo R (podrobněji o pinglu v článku dole).
Prakticky všechny modely mi vyhovují i pro mou poměrně širokou nohu v přední části chodidla. Na druhou stranu i Anka s poměrně úzkou a dlouhou nohou je schopná si boty zavázat a stáhnout tak, že jí na noze výborně sedí i při jejím rychlém a agresivním způsobu běhu (zvláště v sebězích).
Velikostně podle mě není mezi jednotlivými modely rozdíl a dají se tedy použít stejné velikosti, které běžci vyhovují pro všechny modely.
Pravděpodobně bychom měli mít v blízkém termínu možnost otestovat inovovaný model Mafate Speed a především zcela novou trailovku Speed Instinct. Určitě si o nich zase povíme.
SPEED INSTINCT (co je o nich zatím známo)
SPEED INSTINCT je zcela nová závodní trailová bota od HOKA ONE ONE postavená na stejném konceptu jako silniční bota Tracer. Je zde minimalizována hmotnost svršku a dostáváme tak na nohu opravdu velmi lehkou botu. Oproti silničnímu modelu je bota opatřebna ochranou špičky a prstů před nakopnutím. Podrážka je vyrobena z odolného (Hi-Abrasion) materiálu s gripem směrovaným do různých stran, který podrží v jakémkoli terénu a těžkých horských podmínkách.
Mezipodešev sestává z materiálů dvou různých hustot (jedná se o novou HOKA ONE ONE technologii PRO2LITE – PROpulsion – PROtection). Měkčí je použita na patě a tvrdší ve špičce boty. Tvrdší předek boty přispívá k jistějšímu odrazu a pocitu terénu a výhody tohoto řešení poznáme především ve výbězích. Měkčí zadní část pak umožňuje deformaci mezipodešve dle terénu a tím lepší kontakt podrážky.
Předběžná technická specifikace:
Výška vzadu 26mm, výška vpředu 23mm
Drop 3mm
Hmotnost: 235g (9USM)
Bezešvý Air Mesh svršek s Zonal 3D Printing pro výbornou vzdušnost a zároveň pevnost a podporu.
Boty i další produkty HOKA ONE ONE lze výhodně zakoupit u partnera Czech Skyrunning Association firmy RADANSPORT na e-shopu nebo v kamenné prodejně: http://e-sportshop.cz
Členové asociace zde mají slevu 15%.
Ahoj Same,
který z typů ti připadá vhodnější pro stomílovku, která je obtížností podobná Rondě: Challeger ATR, nebo SPEEDGOAT ?
Díky,
Pepa
Určitě Speedgoat. Do terénu Rondy bych volil ten větší grip a to, že Speedgoat pocitově lépe drží na mnoha površích.
Děkuji, a jest-li mohu ještě doplňující dotaz: kdybych zvolil Speedgoat, má tento typ podobné tlumení, pohodlnost a potenciál co nejdéle udržet neobouchaná chodidla jako Challeger ATR (nebo je na tom třeba i líp)? S touto značkou nemám zkušenosti a jelikož většinou dojedu na zdemolovaná chodidla, tak bych HOKY rád vyzkoušel a hledám, které z nich by byly na delší ultra nejlepší.
Pepo, řekl bych, že pocitově mi připadá tlumení u Challenger ATR a Speedgoat velmi podobné. V sortimentu HOKA jsou boty s vyšším tlumením například STINSON ATR, STINSON TRAIL, MAFATE SPEED. Ale jsou pochopitelně zase o poznání těžší. Já to třeba řeším tak, že na závodech, kde je možné si nechat drop bag, boty měním. Takže třeba na Rondu plánuji začít v Speedgoat. Na Marginadu si asi dám Mafate Speed a rozhodnu se jestli budu pokračovat v Speedgoat, nebo přezuji. A na Pas de la Casa si dám na závěr pro mě nejpohodlnější Stinson.
Obecně lze říct, že prakticky jakákoli bota od HOKA ONE ONE ti oproti standardním botám chodidla ušetří. Já ten rozdíl viděl nejmarkantněji, když jsem si koupil své první Hoka Rapa Nui. Rok předtím jsem šel Lavaredo a MMT100 v Salomonech S-Lab a měl jsem totálně zničená chodidla. Rok nato jsem v Rapa Nui šel 152km na Rondě (DNF), Ultra Pirineu a opět MMT100. Zničené jsme měl ledacos, ale chodidla ne.
Same, díky za podrobnou odpověď, která je plná užitečných postřehů. Pomohla mi. Teď už mám jasnější představu o tom, který typ HOKA vyzkoušet.
Díky, a mohl by jsi Speedy porovnat pocitově třeba ještě s UltraRaptorama od La Sportivy? Raptory jsou fajn na delší věci, kdy se jde především v kamení nebo po skále, mokrém šutru, ve sněhu, v bahně, parádní na seběhy, kdy je tělo už trochu „kakaové“. Jsou pro mě asi nejpohodlnější botou vůbec /poprvé jsem se o nich dočetl právě zde/. Dá se o Speedech říct, že jsou řekněme odlehčenou esencí Raptorů? Konstrukce a koncept je jistě úplně jiný, spíš mě zajímá Tvůj pocit a porovnání. Předem moc díky.
Máš pravdu v tom, že to jsou dost jiné boty, přesto oboje výborné. Ultra Raptory jsou asi boty, které mi ze všech, co jsem kdy měl, nejlépe držely na čemkoli. Jsou také hodně pohodlné uvnitř. Jediná jejich nevýhoda je tak vyšší hmotnost.
Zato Speedgoat podle mých zkušeností drží velmi podobně dobře jako Ultra Raptor a mají výhodu ve větším gripu, který uplatníš na měkkém podkladu. Jsou nesrovnatelně lehčí, takže na Ultra je znát, když těch pár desítek gramů na každé noze nemáš. Tím, že jsou odlehčené nemají pochopitelně tak polstrovaný vnitřek, jako UR. Ale určitě bych o nich neřekl, že jsou nepohodlné. Samozřejmě tlumení mají lepší než UR.
Same, jak jsou na tom SPEEDGOAT ve srovnání šířky ve špičce třeba s takovými Challenger ATR? díky
Pavle, SPEEDGOAT a Challenger ATR jsou pocitově stejně široké v místě mezi klouby palce a malíčku. U Challenger se bota rozšiřuje nebo připadá mi volnější až v prostoru prstů. Mám informaci, že ta nová verze Challenger 2 ATR je o poznání užší než ten loňský model. Na nohou jsem ty dvojky neměl, tak to nedokáži zhodnotit.
Já mám vcelku širokou nohu a nemám rád, když ji mám vpředu moc natěsno. Oba modely Speedgoat i Challenger ATR mi z hlediska šířky vyhovují. Osobně hodnotím Speedgoat jako lepší botu do skutečně horského a těžšího terénu. Challenger ATR bych viděl jako optimální botu pro ultratraily s ne tak náročnými terény a profilem.
Ahoj. Měl bych dotaz. Koupil jsem Speedgoat, ale mám v nich problém s nestabilitou vnějšího kotníku. Ještě se mi to u žádných bot nestalo. Běžel jsem trail závod na single trailových cestičkách po úpatí kopce, tj. Ve sklonu a třikrát se mi vytočil ven kotník spodní nohy, takže nakonec DNF. Radši rychle objednávám Challenger ATR 3 a doufám že kotník bude na Eiger ultra cajk.
Nemáš podobnou zkušenost? Nebýt tohodle, hodnotil bych je lépe než Challenger ATR. Budu muset zkusit i jiný typ terénu, jednalo se o cesty zapadané listím, kdy občas člověk šlápl do neznáma a už to bylo. Navíc byly skoro nové a po prvních pár km povolily a já je hned nedotáhl. Ale na Eiger je už radši neberu. Přijde mi to jako riziko…
Mám jak Challenger ATR (první verzi) tak i Speedgoat. Oboje boty mi sedí a vyhovují, jen současně víc preferuji Speedgoat (aktuálně nejoblíbenější) kvůli podrážce, která se mi zdá lepší. Má výraznější grip a ta podešev z Vibramu drží prakticky na všem. Podobné zkušenosti jako ty nemám, i když je pravda, že pravděpodobně běháš rychleji :)
V srpnu by v Česku již měl být k dispozici model Speedgoat2, který podle informací by měl být zase o něco lepší a těším se na něj. Měl by být vpředu o trochu prostornější a to bych uvítal.
Pravděpodobně tuším o čem mluvíš – u Speedgoat 1 jsem cítil silnou nestabilitu v podélném směru, noha se jakoby neustále vyklápěla do vnější strany.
Speedgoat 2 tohle nedělá (mám v něm naběháno cca 450 km). V těžším/nestabilním terénu je celkově dojem ze Speedgoat 2 mnohem lepší než u verze 1.