YouthTestEventISF2015_CzechTEAMJiž na výročním mítinku ISF v roce 2014 v Chamonix se diskutovala podpora skyrunningu mezi mladou generací a možnost vzniku juniorských kategorií.

V tom duchu naše asociace již začala jednat s pořadateli stávajících nebo nových závodů pro rok 2016 se zařazením závodů pro tuto kategorii do programu a plánujeme i uspořádání prvního oficiálního MČR juniorských kategorií v roce 2016 v SkyRace®.

Dostali jsme pozvání k účasti na tzv. Youth Test Event ISF 2015 při závodu na Gran Sasso ve střední Itálii, který byl pořádán jako v jistém smyslu nulté mistrovství světa před prvním oficiálním. To se bude konat na stejných tratích příští rok. Proto jsme neváhali ani minutu a na nabídku kývli. Následně se vytvořila základní nominace šesti reprezentantů a ta se pro velký zájem o tuto akci ještě rozšířila o další dvě místa.

Na funkci „Team Leader“ jsem se domluvil s Petrem Novákem (velmi dobrým skialpinistou) se zkušenostmi v této věci práve ze zimních výprav. Protože má navíc k dispozici multivan 8+1, byla vyřešena i doprava. Petr svou funkci zvládl výborně a o tom, jak to v Itálii bylo napsal pár poznámek:

Byl jsem osloven, jestli bych nezajistil jako team leader tuto akci a protože byla nabídnuta nominace i mému synovi Davidovi Novákovi (jinak mistr ČR v skialpinismu ve své kategorii), který začal běhat až letos, začala tvrdá příprava na Slovensku.

Celkem jsem do Itále vezl sedm chlapců a jedno děvče. Odjezd z Mýta byl ve středu o půl šesté a po cestě byli přibrání další účastníci této akce. Po 19. hodině razíme směrem na Vídeň a počasí nepřeje a celou noc lije. Původně plánovaný spánek jsme museli posunout až po třetí hodině, kdy jsme byli už kousek od moře a přestalo pršet. Podařilo se nám najít parkoviště s altánkem a 3.5 hodinový spánek byl fajn. Ráno valíme směr podél moře až do centra Itálie, kde se nachází nejvyšší pohoří Apenin Gran Sasso.

Postupně stoupáme více jak 80km od moře až do výšky 2096m, kde nám organizátoři zajistili ubytování v Rifugio Campo Imperatore. Neskutečné krásné místo s bohatou historií a krásným pohoří s nejvyšším horou Corno Grande měřící necelých 3000 metrů (2912m).

Na místě jsme po třetí hodině odpolední. Rychle se ubytujeme, jdeme se trochu protáhnout po okolí a rozbíháme se po nedalekých vrcholcích. Zjišťujeme, že trasa SkyRace® je celoročně označená a tak si část proběhneme. Jsme hladoví, a tak večeři zajišťuji o hodinu dříve. Tři chody nás dostatečně zasytily a jdeme brzo spát. Ráno sjíždím na místo startu Verticalu do Fonte Cereto, abych si prošel trať a mohl předat info našim mladým závoďákum a jedné závodnici. Vertical je výborně označen a není kde zabloudit. Stále prudce na horu pod lanovkou na Campo Imperatore. Trať zahrnovala všechny možné pasáže. Jak prudká stoupání, kdy můžete jít i po čtyřech, tak kousek vrstevnicové cesty a také mírné krátké klesání.

Těžká, ale nádherná trať. Naštěstí se nevyplnila špatná předpověď, a tak počasí bylo pro závod téměř ideální. Trochu zmatek na startu a posunutí startu trochu komplikovalo správné načasování rozběhu závodníků.

Mládežnická kategorie běžela v rozestupech po 15 vteřinách. Český tým byl opravdu vidět, o čemž svědčí i dobré výsledky.

Po večerním Pizza párty nás veze autobus více jak 30km do našeho hotelu, jelikož už lanovka nejezdí.

Další den kluci jdou na chvilku do bazénu a já si jdu projít zbývající část nedělního závodu SkyRace® měřící 21.6 km s převýšením 2126m. Začátek je stejný jako závod Vertikalu. Výborně značená trať se třemi stoupáními až na nejvyšší bod závodu Pizzo Cefalone v 2500 metrech.

Snažím se nafotit všechny důležitá místa a těsně před vrcholem nejvyššího stoupání mě doběhne Tomáš Lichý, který je nejlepší z naší výpravy a tak nenechává nic náhodě a prochází si to raději sám.

Z kopce mi to moc nejde, a tak mi brzo uteče.

Odpoledne máme setkání vedoucích u dolní stanice lanovky a o půl šesté je vyhlášení VK této mládežnické kategorie. Tři medaile dávají slibný začátek našeho počínání na této akci.

Ráno v 7:30 jedeme společně na start lanovkou. Start je 8:30 a tentokrát opravdu na vteřinu.

Začátek je opravdu rychlý, po prvním 1000 metrovém stoupání je Tomáš na čtvrtém místě, ale soupeře má na dohled. David Novák se drží na na osmém místě a kousek za ním je většina naší výpravy. Tomáš bojoval do poslední chvíle naplno a nakonec vybojoval stříbrnou medaili a celkově byl druhý. David doběhl na osmém místě jako nejmladší z Čechů a ve své kategorii na třetím místě. Jen necelou minutu za ním pak Tomáš Křivohlávek a poté další. Lucka Luštincová bojovala na těžké trati a skončila na pěkném třetím místě. Všichni doběhli opravdu vyčerpaní, ale v pořádku.

Vyhlášení SkyRace® bylo opravdu slavnostní a celá organizace tentokrát byla absolutně vynikající. Děvět občerstvovaček bylo skutečně dost a závodníci měli jen bundu, která byla v povinné výbavě. Večerní párty na hotelu s organizátory byla opravdu velkolepá a dalo to vynikající tečku za touto vyvedenou akcí.

Je vidět jak mladý organismus umí zregenerovat, jelikož kluci dostali nápad ráno si vyběhnout na nejvyšší kopec Gran Sasso (Corno Grande). Říkal jsem, že mohou, ale jedině před snídaní. Počítal jsem s tím, že ráno nevstanou, ale bylo to opravdu překvapení, že na snídani byli dříve než já, ale s vrcholem v kapse. Vstávali ve 4 hodiny.

Opravdu musím pochválit vynikající disciplínu celého týmu a vynikající reprezentaci České republiky na této akci. Škoda, že se zúčastnilo tak málo zemí (Španělsko, Itálie, Česko, Srbsko, Japonsko), ale pro nás je důležité, že tato zkušenost včetně poznání tratí může přinést úspěch na prvním ročníku MS v Skyrunningu mldých v roce 2016, které bude na stejném místě.

Vynikají přátelská atmosféra jak na hotelu, tak ze strany všech organizátorů i ostatních týmů z Japonska, Srbska, Španělska a Itálie nás opravdu potěšila.

Zpáteční cesta byla dlouhá, ale s krátkou osvěžující zastávkou s koupáním u moře byla snesitelná.

(Vše v článku uvedené kurzivou jsou doplnění nebo poznámky od skyrunning.cz)