HOKA ONE ONE – stručně o sortimentu 2014 v ČR

HokaEsportV srpnu jsem dostal k odzkoušení pár zásadnějších modelů od HOKA ONE ONE z kolekce FALL 2014 včetně Mafate Speed, které jsem si však objednal k vlastnímu použití a běhání.

Je zajímavé mít takhle vedle sebe opravdu různé modely určené i pro diametrálně jiné použití. Snad vám budou následující poznámky k něčemu prospěšné.

Nejprve trochu obecných informací z katalogu …

  • Obecně tzv. OVERSIZE koncepce HOKA ONE ONE může přinášet výhody pro až 80% všech typů běžců.
  • Energetický výdej oproti standardní botě se snižuje o cca 3,3%. Z toho resultuje nižší hodnota srdečního tepu a možnost rychlejšího běhu.
  • Snižuje namáhání předního holenního svalu (Tibialis anterior) o 15% a tím zvyšuje možnou dobu běhání bez zranění tohoto často postiženého svalu.
  • Snižuje vliv dopadů na celé tělo o 25% (průměr mezi během po rovině, do kopce, z kopce i v různých rychlostech) a tím přispívá k rychlejším zotavení a lepšímu běžeckému komfortu.

OVERSIZE ochrana se dělí pro jednotlivé modely bot do tří skupin:

  • ULTIMATE – objem hmoty mezipodešve s koeficientem 2 a více
  • FULL – stejný koeficient mezi 1,6 – 1,9
  • PLUS – koeficient objemu mezipodešve do 1,5

PROFIL boty, který je u všech modelů tzv. „valivý“ a způsobuje i při silnější mezipodešvi pohodlný způsob běhu a pohodlný přechod při dopadu na patu nebo střed boty na špičku.

Existují dva typy těchto profilů:

  • Extended profil : špička je zvednuta po logaritmické křivce pro pohodlný přechod do špičky
  • Aggressive profil: špička je zvednuta prudčeji jakoby po křivce výkopu pro možnost agresivnějšího přechodu na špičku a rychlejšího běhu.

GEOMETRIE podešve

Geometrie podešve je klíčovým prvkem dynamické stability boty.

Každá bota má jedinečný profil.

  • Tvar H poskytuje širokou základnu pro maximální stabilitu
  • Tvar K poskytuje dynamickou podporu ve formě zesílené vnitřní strany boty

Silniční boty

HUAKA

Tato velmi lehká bota se mi zdá vhodná možná i do lehčího terénu pro běžce, kteří preferují hmotnost před vysokou mírou tlumení. Struktura podrážky není typicky silniční, má vzorek podobný trailovým botám, jen grip je poněkud nižší, tedy například v měkkém podloží nebude asi tak zabírat jako typická trailová bota.

Na mezipodešvi i podrážce má použitu novou hmotu RMAT®, která by měla zajistit nejen velmi dobrý komfort a nízkou hmotnost, ale i rozumnou trvanlivost boty. RMAT® je vlastní Hoka materiál pro mezipodešve i podrážku a je určen ke zlepšení odrazu, je odolnější a poskytne lepší přilnavost podrážky.

Bota je z kategorie FULL, má extended profil a geometrii typu K. Je tedy určena i pro rychlejší běhy čemu odpovídá i hmotnost, která je pro velikost 8,5 USM pouze 239g.

Bota má velmi nízký drop 2mm a bude tedy vyhovovat i běžcům, kteří jinak preferují minimalistické boty s nulovým dropem.

CLIFTON

Bota Clifton je bez přehánění ultralehká a člověku se nechce věřit, když ji dostane do ruky, že při takovém objemu tlumícího materiálu lze docílit tuto velmi nízkou hmotnost. Bota ve velikosti 8,5 USM má hmotnost pouhých 215g a to je v podstatě hmotnost leckterých špičkových závodních maratonek, ve kterých ale po maratonu budete mít chodidla omlácená nepoměrně víc.

Objem tlumící hmoty CMEVA je 1,6 a v podstatě tvoří jak mezipodešev tak i méně namáhané části podešve. Na špičce a na patní části je pak aplikována ještě mnohem trvanlivější a tvrdší guma pro lepší životnost boty. Struktura podrážky je typicky silniční a snad kromě opravdu lehkých parkových nebo lesních cest bych je do nějakého i jen trochu těžšího terénu nedoporučil.

Na trénink i závod po dobrém povrchu však přímo vybízejí.

Boty mají extended profil a H geometrii. Drop je pak stále velmi slušných 5mm.

Bota na rozdíl od většiny ostatních modelů HOKA má pouze tradiční šněrování tkaničkami.

Doporučuji pro rychlé tréninky nebo pro závody až do délek Ultramarathonu především s asfaltovým kvalitním povrchem.

BONDI 3

Bondi 3 je možné považovat za univerzální silniční botu od HOKA. Je dobrým kompromisem mezi relativně nízkou hmotností a velmi dobrým komfortem, tlumením a zdá se i slušnou výdrží. Bota má ve velikosti 8,5USM hmotnost rozumných 315g.

Objem tlumící hmoty CMEVA je 1,8 a patří tak do kategorie s FULL tlumením. Profil je extended a geometrie H. Bota je širší ve špičce a tak bude vyhovovat běžcům se širší nohou. Jako většina bot od HOKA má Quick-Lace šněrování (stáhnutí a upevnění pomocí jezdce na tkaničce). Drop boty je 4,5mm a tak nebude asi problémem pro většinu běžců. Bondi 3 bych tedy doporučil jako botu pro vysoký tréninkový objem, případně jako trochu těžší variantu závodní boty pro ultramarathony na asfaltu nebo slušných upravených cestách.

STINSON LITE

Pokud hledáte skvělou botu pro opravdu dlouhé běhy a ultramaratony na silnici nebo upravených cestách, preferujete výborné tlumení a nechcete mít po běhu nebo závodě omlácené nohy, pak jste v botách Stinson Lite našli to pravé.

Bota má objem tlumící hmoty CMEVA+ 2,2, patří tak do kategorie ULTIMATE a přitom váží pouhých 309g u velikosti 8,5USM.

Má H geometrii a jako jediná ze silničních bot má agresivní profil. Prudčeji zvednutá špička pomáhá ještě více kolébkovému efektu boty a sama vás bude nutit k rychlejšímu přechodu z paty na špičku a k odrazu.

STINSON LITE jsou také ze sortimentu silničních bot nejprostornější. Jsou nejširší v celém profilu od paty přes střed boty po špičku. Vzhledem k možnosti dobře botu utáhnout systémem Quick-Lace dává bota spoustu komfortu pro běžce se širší nohou nebo pro fáze běhu a závodu, kdy noha působením únavy mírně nateče.

Podrážka je typicky silniční s minimálním vzorkem, zato s použitím materiálu odolnějšího proti opotřebení na tvrdém povrchu.

Bota je velmi prodyšná, když svršek tvoří pevná, ale naprosto prodyšná hustá síťka, která je z vnitřní strany zpevněná plochou „mřížovou“ konstrukcí spojenou s napevno s vnější síťkou. Stabilitu paty pak zlepšuje plastová konstrukce vycházející z mezipodešve a v páscích vystupující nahoru k achilovce a kolem spodku horního okraje boty u kotníku.

Trailové boty

STINSON ATR

Pokud hledáte skvělou botu pro opravdu dlouhé běhy a ultratraily, preferujete výborné tlumení a nechcete mít po běhu nebo závodě omlácené nohy, pak Stinson ATR je výborná volba.

Bota má objem tlumící hmoty CMEVA+ 2,2, patří tak do kategorie ULTIMATE a přitom váží pouhých 325g u velikosti 8,5USM. Rozdíl hmotnosti oproti Stinson Lite je dán jinou podrážkou, kde hlavním rozdílem je vyšší grip 4mm a pochopitelně design určený pro běh v terénu. Jinak je konstrukce Stinson Lite a Stinson ATR zcela totožná.

Grip je podle mého mínění vhodnější pro kamenitý, případně šotolinový nebo pevnější hlinitý podklad. Pro hluboké bahno vzorek moc není, ale popravdě na klasických horských ultratrailech toho bahna zase tak moc nebývá. Vzorek a hmota použitá na podrážce poměrně dobře drží i na mokrých kamenech.

Má H geometrii a společně s Mafate Speed mají agresivní profil. Prudčeji zvednutá špička pomáhá ještě více kolébkovému efektu boty a sama vás bude nutit k rychlejšímu přechodu z paty na špičku a k odrazu.

STINSON ATR patří v sortimentu trailových bot k těm nejprostornějším. V patě jsou nejširší a ve špičce jsou širší jen modely Mafate 3 a Mafate Speed. Vzhledem k možnosti dobře botu utáhnout systémem Quick-Lace dává bota spoustu komfortu pro běžce se širší nohou nebo pro fáze běhu a závodu, kdy noha působením únavy mírně nateče.

V sortimentu trailových bot existuje samozřejmě model s nižším profilem a tedy i lepším citem pro náročný technický terén (Rapa Nui), ale Stinson ATR vám naopak o hodně víc ušetří nohy a budete schopni i v pokročilých fázích závodu běžet, aniž by vás nějak extrémně bolely spodky nohou.

Bota je velmi prodyšná, když svršek tvoří pevná, ale naprosto prodyšná hustá síťka, která js z vnitřní strany zpevněná plochou „mřížovou“ konstrukcí spojenou s napevno s vnější síťkou. Stabilitu paty pak zlepšuje plastová konstrukce vycházející z mezipodešve a v páscích vystupující nahoru k achilovce a kolem spodku horního okraje boty u kotníku.

MAFATE SPEED

Mafate Speed je zcela nový model trailové boty sezony 2014. A stojí zato. S hmotností 319g pro velikost 8,5USM jsou mezi lehčími Rapa Nui a mírně těžšími Stinson ATR. Pocitově však se zdají lehčí, než udává katalog. Díky použití kombinace hmot R-MAT a CMEVA+ na mezipodešvi, docilují nízké hmotnosti i při objemu tlumící hmoty 2,2 tedy jsou v nejvyšší kategorii tlumení ULTIMATE. Drop mají z trailových bot nejnižší jen 4mm a jako jediné mají geometrii K. Je to na nich opravdu znát. Spolu s agresivním profilem špičky tato bota doslova sama nutí k rychlejšímu běhu a vzniká zvláštní pocit, jakoby běžela za vás. Mafate Speed je o něco málo uzší v patě než Stinson ATR, ale je výrazně uzší ve střední části. To napomáhá tomu, že bota velmi dobře sedí, má v ní člověk velmi dobrý a stabilní pocit i na nerovném terénu. Naopak ve špičce je bota z trailových bot vhodných pro závod nejširší (kromě Mafate 3, které bych doporučil spíše pro velký tréninkový objem) a tedy i běžci se širší přední částí chodidla budou mít dostatečný komfort.

Také grip je vyšší než u Stinson ATR a Rapa Nui Trail o milimetr (celkem 5mm) a je i hrubší s poměrně výrazně zdůrazněným vzorkem na stranách v přední části boty, který tím napomáhá větší stabilitě na nerovném a kluzkém terénu.

RAPA NUI TRAIL

Rapa Nui Trail jsou nejlehčí trailovou botou od HOKA ONE ONE. Také se jedná asi o nejlepší volbu pro ty běžce, kteří se obávají přechodu ze standardních bot na boty HOKA.

Bota má o poznání nižší profil v průměru o cca 5mm než ostatní trailové boty. Jako tlumící hmota je použita pro mezipodešev hmota IMEVA. S objemem 1,5 řadí Rapa Nui do kategori tlumení PLUS.

Drop je 5mm a opět to je parametr, který bude asi vyhovovat i běžcům, přecházejícícm k HOKA z normálních bot jiných značek. Geometri boty je H a profil extended, tedy ne extrémně zvednutá špička. Grip je 4mm a jedná se o grip v podobě šípovitých výstupků, které dost dobře zabírají do kopce i pomáhají brzdit v sebězích. Bota patří v porovnání s dalšími trailovými modely k nejužším, přesto ale šíře 105mm ve špičce je dostatečná i pro širší nohu nebo zvětšení objemu nohy při dlouhých závodech (např. Ultra trailech). Díky slabší mezipodešvi a tím i o něco nižšímu těžišti vzniká pro běžce dojem větší stability než v dalších modelech HOKA. Toto platí především pro běžce, kteří zatím s HOKA nemají zkušenosti.

Rapa Nui je rovněž asi z trailových bot ve špičce nejohebnější. To je poměrně velkou výhodou při závodech v horách, kde se absolvují extrémně těžká stoupání nezřídka 30% a více. Zde se dá velmi dobře jít v Rapa Nui přes špičku a zdá se, že se tím výrazněji šetří Achilova šlacha.

Ke všem modelům série pro rok 2014

Všechny modely pro rok 2014 prošly změnou, která je patrná především na jejich vnějšku. Svršek většiny bot je tvořen velmi hustou a zdá se i odolnou síťovinou, jakoby s velmi jemných pevných a hustě položených plastových vláken. Pod touto vrchní vrstvou je pak ve většině případů vnitřní zpevňující konstrukce, která je na vršku nalisována v ploše, takže netvoří žádné švy, které by mohly způsobovat otlaky.

Celá tato konstrukce svršku působí nejen velmi pevným a stabilním dojmem, ale je i absolutně prodyšná. Toto považuji za výhodu i při opravdovém mokru nebo extrémně i při nutnosti brodění, kdy noha nezůstane trvale v mokru, ale voda a vlhkost má šanci odtéct nebo se odpařovat.

Členové CZSA mají na boty HOKA ONE ONE slevu 15% u dovozce e-sportshop.cz.


A příště se pokusíme z praxe představit další zajímavé trailové boty La Sportiva Bushido a La Sportiva Ultra Raptor.

3 komentáře u „HOKA ONE ONE – stručně o sortimentu 2014 v ČR“

  1. Zdravím, po HOKA botech už nějaký čas pokukuju, ale rád bych je před koupí někde testnul, nemyslím zkusil velikost, ale proběkl se chvíli do / z kopce .. nebude někdy nějáká testovačka, ideálně Beskydy / Jeseníky .. svolat další běžce, kteří by testovali myslím nebude problém .. běhá nás tu dost 🙂 Díky za info. P.B.

    1. Výhradní dovozce HOKA ONE ONE do Česka je z Č.Budějovic. Fakt nedokáži odhadnout, jestli by bylo v jeho silách a možnostech něco takového v Jeseníkách nebo Beskydech zorganizovat. Navíc pro testování musíš mít od všech potenciálních modelů x různých velikostí a po testování jsou ty boty prodejné přinejlepším jen s velkou slevou. Kontakt na něj najdeš na webu (link pod úvodním obrázkem).
      A ještě jedna konkrétní zkušenost. HUDY dělal testování bot La Sportiva na různých místech republiky. Byl jsem na tom testování v Praze, kde to bylo velmi dobře dostupné pro opravdu spoustu běžců. Psal jsem o tom i na webu a FB, abych na to upozornil. Ta návštěvnost toho testování byla tristní. A to to probíhalo v místě, kde běhá kvanta lidí z jižního okraje Prahy (Kunratický, Krčský a Milíčovský les).
      Takže ten efekt je někdy opravdu dost pochybný. A pak je nejlepší slyšet nářky lidí, že si tu botu nemohou odzkoušet. 🙂

    2. Zdravím, v botech Hoka model Rapa nui běhám již celou sezónu a jsem velmi spokojen. Hledal jsem něco s tlumením, protože mám plochou nohu a při delších tratích mě bolely chodidla. Jsou velmi pohodlné, krásně měkké a super padnou. Nikdy jsem neměl žádný puchýř ani odřeninu. Moto Time to Fly sedí….:) Nezdá se mi, že bych v nich měl nějaký o moc horší kontakt s povrchem než u jiných bot. Bezešvá konstrukce svršku je také super. I po zhruba 500 km naběhaných jsou ve výborném stavu bez vážnějších poškození nebo opotřebení, což jsem ještě u jiných bot nezaznamenal. Pokud se budete řídit velikostní tabulkou na e-shopu, tak nemůžete udělat chybu. Měl jsem z toho také obavu, ale asi ví co dělají, protože velikost byla úplně přesně, jak bych si vybral při zkoušení, takže i s malou velikostní rezervou na natečení nohy při delším běhu. Mohu jednoznačně doporučit. Plánuji si na zimu koupit i nějaký silniční model. pokud by jste měl nějaký dotaz, rád odpovím na emailu. Jsem z Olomouce a taky běhám většinou Jeseníky a Beskydy, tak se dá i potkat. Tomáš

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*