garmin-logoPo dohodě s firmou GARMIN jsme dostali k otestování několik různých typů jejich navigací, abychom je zkusili prověřit v praxi při dlouhých bězích. Naskytla se příležitost tyto vyzkoušet na ultratrailu Pražská 100, který startoval v pátek 6.12.2013 večer.

145km absolvovaných z velké části potmě a s trasou do značné míry po turistických nebo cyklistických stezkách a ve zbytku doznačovaná týmem pořadatele měly být poměrně dobrým základem, aby si člověk mohl následně udělat reálný obrázek o přínosu navigace a její užitečnosti.

Po loňském několikerém bloudění jsem se rozhodl, že jednu z navigací odzkouším sám a vybral si model GARMIN GPSmap 62st, ve kterém byly předehrány mapy TOPO Czech PRO 2012.

GPSmap62stFront

Do poslední chvíle jsem sice byl trochu na pochybách, jestli se mi podaří vůbec odstartovat. Čtyři týdny před závodem jsem upadl v lese a zlomil si žebro. Shodou okolností to byl můj druhý výběh se zapůjčenou navigací, kdy jsme si snažil na ni zvyknout, naučit se ji ovládat automaticky, abych pak při závodě nemusel moc myslet na to, co s ní v jaké situaci. Ten první výběh jsem absolvoval s navigací na karabině na pinglu a toto je asi opravdu nejlepší možné umístění. Člověk má volné ruce a karabina s poutkem je dostatečně volná, aby se navigace dala natočit a orientovat se podle ní.

Při tom druhém výběhu jsem si již vyběhl bez pinglu a s navigací v ruce. Asi právě pocit, že bych navigaci neměl rozbít, když ji mám zapůjčenou, způsobil, že jsem před sebe nedal nebo nestačil dát ruce a odneslo to žebro. Tedy to byl poslední výběh s navigací před závodem a dále jsem si jen tak s navigací hrál abych ji dostal trochu „do ruky“. Možná i to byl důvod, proč mi při závodě ne vždy odpověděla, jak jsem chtěl, ale o tom dále.

GPSmap 62stBack

Výdrž:

Na navigaci jsme měl nastaveno podsvícení někde na zhruba 1/3. Vím, že mě v GARMINu upozorňovali, že nejlepších výsledků se dosáhne s dobíjecími bateriemi a to ještě ne všech značek a typů. Protože jinak pro nic jiného baterie typu AA nepoužívám, nechtělo se mi kvůli tomu kupovat dobíjecí baterie a zakoupil jsem alkalické baterie DURACEL s avizovanou o 70% vyšší výdrží. No, nevím. Na závod, který mi trval 32 hodin 40 minut jsem potřeboval tři páry baterií a to jsem již v závěru úplně ztlumil podsvícení a přál si, aby mi baterie vydržely alespoň přes Modřanskou rokli do sídliště, kde bych se již zorientoval. Nakonec to dobře dopadlo, ale asi to chce opravdu vychytat správný typ a kvalitu baterií. Nedovedu si představit, kolik baterií bych potřeboval, kdybych na navigaci koukal každou chvilku a neměl nastavený minimální čas zapnutí 15 sekund. V první části závodu se často dalo dobře jít podle vyšlapaných stop v čerstvém sněhu a tím se navigace šetřila.

Citlivost GPS:

Subjektivně mám pocit, že navigace má velmi citlivý GPS senzor. Satelity nachází velmi rychle a neztrácí kontakt ani v opravdu hustém lese pod stromy. Při testování doma mi dokonce bez problému nacházela satelity i u stolu v místnosti asi metr od oken.

Ovládání:

Ovládání pomocí tlačítek se mi jeví jako praktické a pohodlné. Zvláště v zimě, kdy člověk nechce sundavat rukavice to je asi lepší metoda než dotykový display. Bohužel tlačítka jsou poměrně drobná a s rukavicemi není takový cit a občas docházelo k přemáčknutí na jiné tlačítko a nutnosti se vracet zpět na obrazovku, kterou člověk chtěl vidět. Tento efekt by v létě nehrozil a ovládání bez rukavic bych viděl jako úplně bezproblémové.

Display:

Zde moje hodnocení bude možná trochu subjektivně ovlivněno tím, že běžně používám brýle na blízko, ale na běh je neberu. Pro potřebu a nutnost si něco někde přečíst beru na závody malou lupu na krk. Zde opět není problém v létě, kdy je teplo. Člověk ji vytáhne zpod trika, podívá se na co potřebuje a běží při tom dál. V zimě ji tahat zpod dvou trik a větrovky a ještě v rukavicích a s holemi na rukou je dost problém. Takže jsem ji prakticky nepoužil a mžoural jsme na display z nějaké pro mě optimální vzdálenosti. Jednoduše řečeno display se mi zdá malý. Jsou zde sice dvě tlačítka pro přiblížení mapy resp. oddálení, ale pokud máme mapu oddálenu, pak je přesnost zobrazení poměrně malá a někdy si nemusíte být zcela jisti, zda jste na správné cestě, nebo na nějaké jiné, která je třeba skoro paralelní, ale jen mírně uhýbá. To samozřejmě uvidíte, když si mapu tlačítky zoomu přiblížíte, ale tím zase ztrácíte celkový pohled a přehled a zdržuje to.

Navíc se mi projevovalo jedno nepříjemné chování, které nevím, jestli bylo zaviněno nějakým ne optimálním nastavením, nějakou mou neznalostí. Jednoduše řečeno, pokud se člověk pohyboval, navigace ukazovala, jak měla, směr pohybu šipkou, po trase a plynule. Většinou stačilo jen krátce rozsvítit display, mrknout na něj ujistit se, že se člověk pohybuje po trase a není li v blízkosti nějaká odbočka či kam asi trať dál vede. Jakmile se ale člověk zastavil, aby si zkontroloval polohu, když si nebyl jistý a rozhodl se jak dále, jestli je vlastně správně a kudy se má vydat, nastal občas problém. Šipka, která označuje polohu a měla by i ukazovat směr pohybu se v klidovém stavu drobně pohybuje a především nepředvídatelně pootáčí všemi směry. Bylo to dost matoucí a bez toho, abyste si neseřídili mapu v navigaci s realitou prostředí, například podle silnice, kraje lesa, dálnice, nemuseli byste vůbec tušit, jakým směrem se máte dát. Ale znovu opakuji, možná jen nemám ty zkušenosti s navigací, kterou jsme použil takto naostro v závodě poprvé a něco dělám špatně. Pokud někdo vlastní tento typ a má k tomu co říci, uvítám to.

Celkové zhodnocení

I přes některé drobné výhrady uvedené výše musím hodnotit použití navigace na závody takového typu, kde není absolutně dokonale značena trasa jako velmi užitečné. Myslím, že mi ve spolupráci s Vojtou Richterem pomohla vyhnout se obvyklým kufrům a ušetřila nám jistě pár kilometrů, které bychom jistě někde přidali. Rozhodně přidá i velkou míru jistoty, že se člověk má s „kým“ poradit, když prostě neví, nebo váhá s dalším postupem.

Co bych vytkl, i když opět to je třeba jen má neznalost a ne obecná vlastnost. Když jsem musel vyměňovat baterie, není zde, nebo nenašel jsem jednoduchou možnost navázat na předchozí trasu. Jediná cesta, jak se mi podařilo dále pokračovat, bylo znovu spustit uloženou trasu P100 a pokračovat z bodu, který si navigace snadno a rychle nalezne podle aktuální polohy. Z hlediska navigace to nevadilo, dokonce ukazatel zbývajících kilometrů do cíle, který jsme měl v profilu nastaven jako jednu z hlavních položek byl pravděpodobně v pořádku (jen utíkal na můj vkus někdy moc pomalu :) ), ale když jsem chtěl druhý den doma zkontrolovat absolvovanou trasu, měl jsem tam uloženy jen nějaké dvě trasy, s nichž jedna byla předpokládám z Králova Dvora do cíle a měřila cca 69km a druhá pak měla jen drobně přes 140km. Protože plus a minus elevace se lišila o zhruba 150m, předpokládám, že část trasy z celých 145km se někam vypařila.

garmin_gpsmap 62KarabinaClip

PLUS

  • Velmi dobrá citlivost GPS a rychlost vyhledání satelitů
  • Snadnost ovládání tlačítky především bez rukavic
  • Snadné otevírání prostoru pro baterie a jejich výměna i případně na trati
  • Výborná možnost uchycení na karabinu s poutkem na pingl

MINUS

  • Pro lidi se slabším zrakem malý display
  • Matoucí pohyb šipky aktuální polohy v klidu při zastavení