Zkušenosti s GARMIN GPSmap 62st – Pražská 100

Share

garmin-logoPo dohodě s firmou GARMIN jsme dostali k otestování několik různých typů jejich navigací, abychom je zkusili prověřit v praxi při dlouhých bězích. Naskytla se příležitost tyto vyzkoušet na ultratrailu Pražská 100, který startoval v pátek 6.12.2013 večer.

145km absolvovaných z velké části potmě a s trasou do značné míry po turistických nebo cyklistických stezkách a ve zbytku doznačovaná týmem pořadatele měly být poměrně dobrým základem, aby si člověk mohl následně udělat reálný obrázek o přínosu navigace a její užitečnosti.

Po loňském několikerém bloudění jsem se rozhodl, že jednu z navigací odzkouším sám a vybral si model GARMIN GPSmap 62st, ve kterém byly předehrány mapy TOPO Czech PRO 2012.

GPSmap62stFront

Do poslední chvíle jsem sice byl trochu na pochybách, jestli se mi podaří vůbec odstartovat. Čtyři týdny před závodem jsem upadl v lese a zlomil si žebro. Shodou okolností to byl můj druhý výběh se zapůjčenou navigací, kdy jsme si snažil na ni zvyknout, naučit se ji ovládat automaticky, abych pak při závodě nemusel moc myslet na to, co s ní v jaké situaci. Ten první výběh jsem absolvoval s navigací na karabině na pinglu a toto je asi opravdu nejlepší možné umístění. Člověk má volné ruce a karabina s poutkem je dostatečně volná, aby se navigace dala natočit a orientovat se podle ní.

Při tom druhém výběhu jsem si již vyběhl bez pinglu a s navigací v ruce. Asi právě pocit, že bych navigaci neměl rozbít, když ji mám zapůjčenou, způsobil, že jsem před sebe nedal nebo nestačil dát ruce a odneslo to žebro. Tedy to byl poslední výběh s navigací před závodem a dále jsem si jen tak s navigací hrál abych ji dostal trochu „do ruky“. Možná i to byl důvod, proč mi při závodě ne vždy odpověděla, jak jsem chtěl, ale o tom dále.

GPSmap 62stBack

Výdrž:

Na navigaci jsme měl nastaveno podsvícení někde na zhruba 1/3. Vím, že mě v GARMINu upozorňovali, že nejlepších výsledků se dosáhne s dobíjecími bateriemi a to ještě ne všech značek a typů. Protože jinak pro nic jiného baterie typu AA nepoužívám, nechtělo se mi kvůli tomu kupovat dobíjecí baterie a zakoupil jsem alkalické baterie DURACEL s avizovanou o 70% vyšší výdrží. No, nevím. Na závod, který mi trval 32 hodin 40 minut jsem potřeboval tři páry baterií a to jsem již v závěru úplně ztlumil podsvícení a přál si, aby mi baterie vydržely alespoň přes Modřanskou rokli do sídliště, kde bych se již zorientoval. Nakonec to dobře dopadlo, ale asi to chce opravdu vychytat správný typ a kvalitu baterií. Nedovedu si představit, kolik baterií bych potřeboval, kdybych na navigaci koukal každou chvilku a neměl nastavený minimální čas zapnutí 15 sekund. V první části závodu se často dalo dobře jít podle vyšlapaných stop v čerstvém sněhu a tím se navigace šetřila.

Citlivost GPS:

Subjektivně mám pocit, že navigace má velmi citlivý GPS senzor. Satelity nachází velmi rychle a neztrácí kontakt ani v opravdu hustém lese pod stromy. Při testování doma mi dokonce bez problému nacházela satelity i u stolu v místnosti asi metr od oken.

Ovládání:

Ovládání pomocí tlačítek se mi jeví jako praktické a pohodlné. Zvláště v zimě, kdy člověk nechce sundavat rukavice to je asi lepší metoda než dotykový display. Bohužel tlačítka jsou poměrně drobná a s rukavicemi není takový cit a občas docházelo k přemáčknutí na jiné tlačítko a nutnosti se vracet zpět na obrazovku, kterou člověk chtěl vidět. Tento efekt by v létě nehrozil a ovládání bez rukavic bych viděl jako úplně bezproblémové.

Display:

Zde moje hodnocení bude možná trochu subjektivně ovlivněno tím, že běžně používám brýle na blízko, ale na běh je neberu. Pro potřebu a nutnost si něco někde přečíst beru na závody malou lupu na krk. Zde opět není problém v létě, kdy je teplo. Člověk ji vytáhne zpod trika, podívá se na co potřebuje a běží při tom dál. V zimě ji tahat zpod dvou trik a větrovky a ještě v rukavicích a s holemi na rukou je dost problém. Takže jsem ji prakticky nepoužil a mžoural jsme na display z nějaké pro mě optimální vzdálenosti. Jednoduše řečeno display se mi zdá malý. Jsou zde sice dvě tlačítka pro přiblížení mapy resp. oddálení, ale pokud máme mapu oddálenu, pak je přesnost zobrazení poměrně malá a někdy si nemusíte být zcela jisti, zda jste na správné cestě, nebo na nějaké jiné, která je třeba skoro paralelní, ale jen mírně uhýbá. To samozřejmě uvidíte, když si mapu tlačítky zoomu přiblížíte, ale tím zase ztrácíte celkový pohled a přehled a zdržuje to.

Navíc se mi projevovalo jedno nepříjemné chování, které nevím, jestli bylo zaviněno nějakým ne optimálním nastavením, nějakou mou neznalostí. Jednoduše řečeno, pokud se člověk pohyboval, navigace ukazovala, jak měla, směr pohybu šipkou, po trase a plynule. Většinou stačilo jen krátce rozsvítit display, mrknout na něj ujistit se, že se člověk pohybuje po trase a není li v blízkosti nějaká odbočka či kam asi trať dál vede. Jakmile se ale člověk zastavil, aby si zkontroloval polohu, když si nebyl jistý a rozhodl se jak dále, jestli je vlastně správně a kudy se má vydat, nastal občas problém. Šipka, která označuje polohu a měla by i ukazovat směr pohybu se v klidovém stavu drobně pohybuje a především nepředvídatelně pootáčí všemi směry. Bylo to dost matoucí a bez toho, abyste si neseřídili mapu v navigaci s realitou prostředí, například podle silnice, kraje lesa, dálnice, nemuseli byste vůbec tušit, jakým směrem se máte dát. Ale znovu opakuji, možná jen nemám ty zkušenosti s navigací, kterou jsme použil takto naostro v závodě poprvé a něco dělám špatně. Pokud někdo vlastní tento typ a má k tomu co říci, uvítám to.

Celkové zhodnocení

I přes některé drobné výhrady uvedené výše musím hodnotit použití navigace na závody takového typu, kde není absolutně dokonale značena trasa jako velmi užitečné. Myslím, že mi ve spolupráci s Vojtou Richterem pomohla vyhnout se obvyklým kufrům a ušetřila nám jistě pár kilometrů, které bychom jistě někde přidali. Rozhodně přidá i velkou míru jistoty, že se člověk má s „kým“ poradit, když prostě neví, nebo váhá s dalším postupem.

Co bych vytkl, i když opět to je třeba jen má neznalost a ne obecná vlastnost. Když jsem musel vyměňovat baterie, není zde, nebo nenašel jsem jednoduchou možnost navázat na předchozí trasu. Jediná cesta, jak se mi podařilo dále pokračovat, bylo znovu spustit uloženou trasu P100 a pokračovat z bodu, který si navigace snadno a rychle nalezne podle aktuální polohy. Z hlediska navigace to nevadilo, dokonce ukazatel zbývajících kilometrů do cíle, který jsme měl v profilu nastaven jako jednu z hlavních položek byl pravděpodobně v pořádku (jen utíkal na můj vkus někdy moc pomalu 🙂 ), ale když jsem chtěl druhý den doma zkontrolovat absolvovanou trasu, měl jsem tam uloženy jen nějaké dvě trasy, s nichž jedna byla předpokládám z Králova Dvora do cíle a měřila cca 69km a druhá pak měla jen drobně přes 140km. Protože plus a minus elevace se lišila o zhruba 150m, předpokládám, že část trasy z celých 145km se někam vypařila.

garmin_gpsmap 62KarabinaClip

PLUS

  • Velmi dobrá citlivost GPS a rychlost vyhledání satelitů
  • Snadnost ovládání tlačítky především bez rukavic
  • Snadné otevírání prostoru pro baterie a jejich výměna i případně na trati
  • Výborná možnost uchycení na karabinu s poutkem na pingl

MINUS

  • Pro lidi se slabším zrakem malý display
  • Matoucí pohyb šipky aktuální polohy v klidu při zastavení

 

10 komentářů u „Zkušenosti s GARMIN GPSmap 62st – Pražská 100“

  1. Zdar,
    teď jsem sem zabloudil, jestli je to ještě aktuální, tak s GPSmap 62s chodím a pobíhám tři roky. Nejvíc kešky, ale posloužila i v Bolívii v horách podle vlastních satelitních snímků ( BirdsEye, nic lepšího jsme tehdy nesehnali). Na to poskakování, když člověk stojí, vedle kompasu ještě drobná vychytávka – nastavuji si v menu: Mapa-orientace- K SEVERU (továrně je tuším volba: TRASA NAHOŘE) Sice pak vidíte, jak GPS tápe, ale mapový podklad se nehýbe, a podle záznamu trasy vidíte, odkud jste přišli – to pro orientaci a výběr směru dalšího pohybu stačí.

    1. Dobrý den,Mám zbožné přaní naučit se ovládat mapovou navigaci GPS Maps 62 s. Zakoupil jsem ji asi před měsícem, dodali mne k tomu „Stručný návod o obsluze a nastavení „na dvou listě( A4). Je to pro mne složité a nemám poradce, který by mne uvedl jak nastavit cíl cesty. Mám na mysli cestu na kole do určeného města, při použití i souřadnic. Zda znáte internetovou adresu velice rád se zdokonalím.Děkuji vám za radu.

      1. GPS Maps62s zdar. Nejsem žádný expert, co jsem nenastudoval, to si -postupně-objevuji metodou pokus/omyl. Návody mám elektronické čj. z r.2010, ale on to Garmin moc nemění – můžu zaslat (asi 0,7MB) – kam ? Na cestu používám „navigaci“ : tlač. FIND vyvolám menu, co hledat (trasový bod, kešku, města-dohledám podle pravopisu atd.), potvrdím volbu ENTER- JÍT. Objeví se linka/trasa (u mě tlustá růžová úsečka). Znovu tl.FIND a tuším třetí řádek volby (nemám teď GPS u sebe, píšu po paměti) CHANGE ACTIVITIES – objeví se podmenu, kde si vyberu např. CESTA NA KOLE – potvrdím volbu, stroj si to přepočítá (někdy minuta i víc), a úsečku vykreslí podle routovatelných cest do mapy (záleží, jakou mapu máš nahranou). Pak se chová jako běžná navigace v autě, ale ne moc chytrá, občas při nucené odchylce od trasy tvrdošíjně posílá zpátky na původní trasu. Trochu se dá poštelovat (zakázat v podmenu např silnice I.třídy ap., ale to už je vyšší dívčí, a obvykle si vystačím i bez toho). Když už se moc rozejdeme, prostě dám přepočítat trasu, nebo zopakuji postup z nového bodu, kde se právě nacházím.

  2. Ještě k té otáčející se šipce. Když je za zapnutý záznam trasy, tak by ušlá trasa mohla jít zobrazit a tak by člověk věděl, odkud přišel a mohl se lépe zorientovat. Trasa, po které se necháváme navigovat by byla vyznačena třeba tenkou růžovou čárou a projitá tlustou fialovou. Prostě aby se barvy nepletly s turistickými značkami. Tohle uměla jedna aplikace na mobil a mohla by to umět i specializovaná navigace.

    Chtělo by to ještě recenzi po důkladném osahání a popř. i přečtení návodu.:-D

    1. S tím záznamem trasy máš pravdu a i jsem ho měl zapnutý. Jenže při závodě bys chtěl, aby ses nemusel s navigací moc mořit, ale abys na ni jen mrkl a věděl jak dál. To je její hlavní smysl. Alespoň pro mě. Pokud funguje ta rada od Honzy Suchomela s vypnutím kompasu, tak to se mi zdá asi lepší.
      Určitě máš pravdu s tím důkladnějším osaháním, jenže já si při druhém výběhu s navigací zlomil žebro a pak jsem víceméně udržoval trochu kondici jen doma na cross traineru. Tam tu navigaci moc neodzkoušíš 🙂 A číst manuál je nuda. Zvlášť když je tam 80% toho, co ani nepotřebuješ a nevyužiješ. A pro optimální praktické použití je vždy lepší přímá zkušenost a zažití si daného přístroje v praxi.
      Ty navigace v různých typech mělo víc lidí a ti k tomu určitě měli i jiný přístup, který se v jejich příspěvcích asi objeví. Toto neměly být žádné objektivní odborné recenze. Těch najdeš na webu desítky a často alespoň mně nic zvlášť důležitého neřeknou. Toto měly být právě dojmy lidí, kteří s navigací nemají velké nebo žádné zkušenosti a měly by zobrazit, v čem jim navigace pomohla, v čem je zklamala. To je podle mě pro koupi nové navigace daleko více vypovídající. Když mi o konkrétní navigaci bude psát někdo, kdo ji používá často již pár let, pak jeho názor na navigaci bude stejně diametrálně jiný než můj, když si ji nově koupím a nebudu mít jeho zkušenosti. Když mi někdo po první a krátké zkušenosti s navigací řekne, že mu pomohla a že s ní byl třeba i s nějakými drobnými problémy schopný pracovat a fungovat, tak to pro mně má větší význam pro případné rozhodování než recenze plná parametrů 🙂

      1. Souhlasím s tebou. Trochu jsem narážel na to, že spousta lidí hned začne s přístrojem pracovat (navigace, mobil, foťák,…) a skuhrá, že to neumí to a ono a přitom se stačí podívat do návodu. To myslím spíš obecně. Pokud jsi měl na testování omezený čas, je určitě lepší ho využít k osahání v terénu, než ke studiu návodu. O tvé důkladnosti svědčí i to žebro. Příště opatrně.:) At nic nebolí.

    2. Ono to ale zobrazuje uslou trasu tenkou modrou linkou a navigacni linii tlustou fialovou. Je to videt zcela dobre. Mozna se to da vypnout, ale jak je psano – pomaha to pri orientaci, odkud clovek prisel, takze jsem to nezapinal. Ta linka pak pomaha napriklad pri trackback.

    3. Nevzpomeneš si co to bylo za aplikaci? Něco takového by se mi hodilo (pro android), ale zatím jsem se nedopátral výsledku.

  3. Honzo, díky za tvou poznámku. Je to jako se vším. Když něco používáš delší dobu, vychytáš si drobnosti, které tě třeba jako nováčka v používání hned nenapadnou. Tím vypnutím kompasu by se samozřejmě moje možná největší výtka navigaci negovala.
    U toho rozdělení trasy jsem možná udělal také nějakou další chybu. Vyměňoval jsme baterie 2x, tedy měl bych mít teoreticky tři trasy (do 65km, 65-105km, 105km-cíl). V navigaci jsem našel jen dvě prošlé trasy. Jednu cca 69km a druhou 140km. Takže nevím. Ale toto pro navigaci při běhu nemělo žádný význam, takže to by mi fakt nevadilo. A mapsource jako i další SW od Garminu je mi na dvě věci, když je jen pro Windows a já používám výhradně Linux 🙂 A upřímně řečeno, mě fakt nebaví zkoušet instalovat různé obskurní programy na Linux přes wine, když pak minimálně polovina v něm stejně nejede pro chybějící drivery 🙂

  4. Čau Same, jen poznámka k tomu otáčení šipky při zastavení. Může to být zapnutým magnetickým kompasem. Já ho mívám při běžném používání vypnutý a teprve pokud někde stojím a vůbec nevím kudy kam, tak ho na chvilku zapnu, abych se zorientoval a pak to zase vypínám, dělá to jinak dost neplechu.
    Rozdělování záznamu při vypnutí se mi děje také, ale není to velký problém, doma v mapsource to lze dát zas jednoduše dohromady.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*